2012. június 3., vasárnap

4 év röviden

Az eltelt évek alatt gyakorlatilag mindent elérhető információt összegyűjtöttem a PUCH MAXI-S mopedekről.
Ma már tudom, hogy ezt a példányt 1977 közepe felé, tehát többé-kevésbé pont 35 éve gyártották. Ez volt az az információ, amit a legnehezebben találtam meg, de a http://www.puchklub.at oldalon végre ráleltem egy, a sorozatszámok és a gyártási évek kapcsolatát mutató táblázatra:

Puch Maxi adatok olvasható formában:
5286688-5299999             17-09-73 ~ 10-05-74
5702283-5723358             17-09-73 ~ 10-05-74
5735717-5751499             13-05-74 ~ 31-01-75
7703901-7736112             10-09-79 ~ 24-10-80
7841098-7841497             26-02-79 ~ 07-09-79
8105000-8129932             17-09-73 ~ 10-05-74
8131643-8144488             13-05-74 ~ 31-01-75
8145629-8174584             13-05-74 ~ 31-01-75
8182875-8332976             03-02-75 ~ 03-10-75
8333377-8351212             06-10-75 ~ 27-02-76
8353492-8361000             01-03-76 ~ 15-10-76
8393007-8395477             13-05-74 ~ 31-01-75
8420001-8440840             01-03-76 ~ 15-10-76
8440841-8743246             18-10-76 ~ 30-09-77
8745488-8744577             03-10-77 ~ 10-03-78
9123914-9169506             10-09-79 ~ 24-10-80
9416498-9453781             ??-10-77 ~ 10-03-78
9454882-9536388             13-03-78 ~ 27-10-78
9545879-9566979             30-10-78 ~ 23-02-79
9570664-9591646             26-02-79 ~ 07-09-79
9593342-9598884             10-09-79 ~ 24-10-80

Már tudom, hogy egy elnyűhetetlen használati- és egyben kultusz tárgyhoz jutottam hozzá, és ez jó! 
Nagyon jó, mert minden alkatrész, leírás, szerelési utasítás hozzáférhető. Akinek az eredeti verzió kicsit ósdinak tűnik bátran tuningolhatja is, mert ehhez is minden adott a piacon.

Én csak nyáron, száraz időben, "úri körülmények" közt használtam az elmúlt 4 évben a kis PUCH-ot. Használat mellett itt-ott, ezt-azt igyekeztem megjavítani rajta.
Ahogy hozzám került, az első pillanattól kezdve egy szép,teljes felújítás volt a vágyott terv, de belevágni nem mertem anélkül, hogy előtte ki ne ismerném a jó és rossz tulajdonságait.

Első lépésben úgy döntöttem, hogy kihozzuk az adott állapotból amit csak lehet. Egy fő kritérium volt, hogy az eredeti állapot megtartásával, de mindig kicsit jobb legyen. 

Mivel szerkezetileg nem sokban tér el egy kerékpártól, első körben helyrehoztam mindent, amit korábban a kerékpároknál megszerzett szerelési gyakorlattal meg lehetett csinálni. Ez nagy előrelépés volt a biztonságos használat irányába, hiszen megszűntek a lógó bowdenek, működtek a fékek, lett világítás (már amennyire a 6V/17W-os rendszer engedte). Ezen felül még sok apróság is a helyére került (markolat, tükör, műanyag elemek hiányzó rögzítő csavarjai, stb).

Remek! A megállással már nincs gond, látok? LÁTNAK!, jó lenne haladni is...
No ez egy hosszabb projekt lett.
Mindenképpen magam szerettem volna eljutni oda, hogy utánaolvasva, megértve a működés lényegét, motorikusan is beállítsam amit csak lehet. Persze be lehetett volna vinni bármelyik öreg szakihoz (aki csukott szemmel is beállít egy ilyen egyszerű szerkezetet), de akkor oda lett volna  a szórakozás, a felfedezés és próbálkozások élménye.

Alapvetően két lehetőség közül választhattam, gyújtás, vagy porlasztó.
Gyújtás: Mivel pöcre indult és a gyújtás takaró fedelét levéve  is  patika tiszta, mondhatni újszerű állapotot találtam, arra gondoltam ehhez nem nyúlok :). 

Porlasztó: A gép bár könnyen elindult, utána lényegében a laza séta tempó tartására is alig volt képes. Ez annyit jelentett, hogy még a koca kerékpárosokat is feltartottam az úton. Szórakoztató látvány lehettem, mivel mindenki széles szájjal vigyorogva előzött meg.

OK, gondoltam legyen a porlasztó a játszótér! 

Annál is inkább, mert a YouTube-on megtaláltam a gépre szerelt BING 12-es porlasztó karbantartásának komplett és szakszerű videóját. 

Ezzel elindult egy folyamat, aminek eredménye képen a 15km/h-ás kezdeti sebességről mára eljutottunk a 35 km/h-ás sebességig. Ez bár távol áll a mai robogók elektronikusan leszabályozott 45 km/h-ás sebességétől, korát és eredeti tervezési sebességét is figyelembe (40 km/h) véve élhető utazási sebességnek értékelhető. A változás mértékét leginkább az mutatja, hogy most már kizárólag én előzöm meg a kerékpárosokat és csak elvétve akad olyan, aki mögém besorolva pár méteren keresztül  szélárnyékban próbál tekerni. 

Mai állapot szerint itt tartunk: 
Első ránézésre nem is látható a  a különbség, de mégis rengeteget javult a biztonsága és használhatósága is.

Hoppá! Csak nem egy törött küllő? Ezt hogy nem vettem eddig észre? Lehet, hogy új keletű a probléma?

Svájcban talált először gazdára. Mondjuk biztos nem a hegyre fel üzemmódban járatták, arra eleve alkalmatlan.


Felújított markolatok, bekötött pótféklámpa (eredetileg nincs ilyen funkció, sőt még az index is extra volt a maga korában). Balra kanyarodásnál a kerékpárnál megszokott módon, a balra, vízszintesen kitett kéz jelezte a kanyarodási szándékot. De mi van jobbra kanyarodáskor, amikor jobb kézzel húzzuk a gázt? Az eredeti leírás szerint bal kézzel, de alkarunkat az ég felé fordítva kell jelezni a jobbra kanyarodás szándékát. Kétlem, hogy ezt a jelzési módot ma Magyarországon bárki megértené... Index pedig azóta sincs és nem is lesz (6V/17W = indexre, féklámpára nincs szabad teljesítmény)

A markolat gumikat megint cserélni kell. Megette a drága UV sugárzás. Az eredetei úgy 30 évig húzta. Valami az anyag minőséggel sem stimmelhetett...

 Dekompresszor szelep. Továbbra is funkció nélkül, de már javítva, így nem csattog magas fordulatszámon a  henger. (+ 2 km/h).

 Olajos sár nincs, a kipufogó állapota változatlan, továbbra is több problémával kűzd.


Vannak elérhetetlen, tisztíthatatlan helyek. A kopás és festékleverődés persze eléri...

Az ülés alaplemeze alapból el volt már törve. Áthidaló hossztartó megoldás az új beszerzéséig. Olyan jól sikerült, hogy már 4 éve hidal át... Arany árban adják az új üléseket, de egyszer majd rászánom magam.

Akár hányszor meglátom ezt a hegesztést, mindig rosszul leszek.

Durván 1600 együtt töltött kilométer 4 év, de valójában csak kb. 6 hónap alatt. A többi idő téli álommal telt. A kilométeróra is bágyatag kicsit, nem megy már vissza 0-ba, de a "felső" tartományban pontos, és a mutatója kifejezetten fickós... 

Jelen állapot szerint a kis gép legnagyobb előnye, hogy a fent leírtak ellenére sosem hagyott cserben. Tényleg jó gondolat volt a gyújtást békén hagyni és csak egy dologgal foglalkozva kihozni a maximumot a motorból. Fél éves téli álom után, a szobából kitolva továbbra is pöcre indul, és úgy használható, mintha csak 5 perce állítottam volna le.

Az elmúlt 4 év alatt nagyot nőtt a szememben a kis PUCH. Minden korábbi elképzelésemet felülmúlóan nagy élvezet a használata, úgyhogy nagy dolgokra szántam rá magam....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése