2012. június 18., hétfő

Hová vezet egyetlen küllő cseréje?

Messzire :)
Mielőtt nekilátnánk, először nézzük meg, hogy miként vannak befűzve a küllők!
A kerékagynál vizsgálva két síkból indulnak a küllők és lényegében négy körben (oldalanként 2-2) futnak végig a felni felé. Mind a két oldalnak van egy belső és egy külső köre (belső körnek hívom a kívülről bujtatott, míg külső körnek a belülről bujtatott küllőket. Az egyik belső kör küllői oldalnézetben jobbra, míg a másik belső kör küllői oldalnézetben balra dőlnek, feszítenek. Ugyan ez a helyzet a a külsőkkel is, csak mindegyik külső kör a saját oldalához tartozó belső körrel ellentétes irányba dől, feszít. Nem tudom érthető-e, de talán a kép segít...


A hátsó keréken mindkét oldalon fogaskerekek vannak. Az egyik oldalon a motor hajtását biztosító 45 fogú nagy lánckerék, míg a másik oldalon a kisebb 24 fogú szabadonfutó a pedálos üzemmódhoz (amit oly durván kellett leoperálni). 
A törött küllő a hátsó keréken az egyik belső körös küllő volt, tehát kívülről kellett volna befűzni. A fogaskerekek eltávolítása nélkül ez teljesen esélytelen próbálkozás lett volna, mivel takarták a befűzési pontokat. A helyzet azonban az, hogy az eltávolításukkal együtt is lehetetlen volt a küllő befűzése. 


Megtanultam, hogy egy centírozott, "feszített" keréknél nincs esélyem az egyszerű cserére.
A másik probléma az egy darab küllő cseréjével az volt, hogy egyszerűen nem tudtam megfelelő méretű küllőt szerezni. A küllő ármérője kb. 2,8 mm, ami jóval vaskosabb, mint a kerékpárok küllője és persze a hossz sem stimmelt sehol (ebbe a kerékbe 190 mm hosszú küllő kell).
Rendelni kell tehát Németországból,  de csak komplett csomagban elérhető ott, ahonnan az egyéb alkatrészeket is beszerezni terveztem (www.puchshop.de).
Rendeljünk rögtön két csomaggal és fűzzük át mind a két kereket!
Korábban, vásárlást követően már centíroztam a kerekeket. Emlékszem, hogy a törött küllőn kívül találkoztam megszakadt menetekkel is, így sosem volt teljes a siker, egy kis ütés mindig maradt benne centírozás után is. Itt az alkalom és egyben a kihívás, hogy most ezt is rendbe tegyem.
Óvatos duhajként egyszerre csak az egyik kereket kaptam szét. Nem tartott sokáig. Az akkus fúróval a felni belső oldala felől pár perc alatt kicsavartam az összes anyát.

Készítettem pár képet, hogy később is tudjam, hogy a két oldalnál egymáshoz képest miként indul a fűzés.



És íme a szétszedett kerék. 



Már csak meg kell várni mire megjön a csomag és vele együtt az új küllők.
A rendelést sem volt éppen könnyű összeállítani. Nehéz döntés, hogy milyen alkatrészek kerüljenek cserére, illetve mi maradjon ki az aktuális körből. Az persze nagy szerencse, hogy minden kapható a kis PUCH-hoz, de mindez egyben nagy hátrány is, mert könnyen vágyat érezhetünk minden elem lecserélésére.
A döntésben sokat segít egy pillantás a webshop kosarának TOTAL összegére. Azonnal átértékeljük a kell/nem kell kérdést.

Addig is amíg megérkezik a csomag folytattam a tisztogatást.
Íme a láncok n+1 -szer átmosott képe. Órákon át kellett masszírozni, mire minden szem újra beállt a csatasorba. A legtöbb macera a szemek közt lévő kis görgőcskékkel volt, mivel ezek le voltak tapadva a tengelyükre. Csavarhúzóval, egyesével kellett mindegyiket kimozdítani a megkövült állapotból. Ezt követően egy kis kézi Dremel szerű fúróba helyezett polírozó filckorong segítségével jól megforgatva (WD40-el sűrűn öblögetve) finom, zajtalan működést értem el mindegyik láncszemnél. Azt hiszem, hogy elmondhatjuk: a befektetett munka nincs arányban az új alkatrész árával. Viszont jól szórakoztam és legalább ismét nyakig olajos lehettem :). 
Lehet, hogy később (jövőre, vagy utána) a láncok is cserélve lesznek, de most itt spórolás és a tisztogatás mellett döntöttem.


Legközelebb jön a kedvenc alkatrészem, amiről úgy gondoltam már mindent tudok, de ami kapcsán ismét tanultam valamit...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése