2012. július 7., szombat

Utángyártott elemek, avagy mindig tartsd meg az eredetit, még kelleni fog!

A legtöbb problémám a küllőkkel, és a krómozott alkatrészekkel volt, illetve van.

Kezdjük a küllőkkel!
A küllők és az anyák is eltérnek az eredetitől. Az egyetlen hiányzó küllő pótlása nem volt választási lehetőség, mert nagyon elütött volna a többitől.
Az új küllők vastagabbak és rövidebbek, mert más típusú, hosszított menetű küllőanya tartozik hozzájuk. A hosszított menetű anya tulajdonképpen nem lenne baj, sőt kifejezetten jó elképzelés, mert több menet fogja a küllőt, így a menet megszakadásának a veszélye kisebb.

Sajnos azonban sem az anyák színe (más a felületkezelésük), sem a kivitelezés minősége nem közelíti meg az eredetiét. Az eredeti küllőanyák ezüstös színűek és tökéletesen központos menettel rendelkeznek. A 72 db utángyártott küllőanyából 5 db teljesen használhatatlan volt. Tulajdonképen egyetlen, tökéletesen központos menettel rendelkező anyát sem találtam a csomagban. Úgy tűnik, préseléses technológiával készülhettek, de borzalmasan nagy tűrési tartomány mellett, illetve leginkább a minőségellenőrzés hiányozhatott a gyártási folyamatból.

A képen jól látható a probléma. Vagy "kiköszönt" a menet az anya oldalán, vagy alig van oldalfal vastagság a menet mellett. Megreklamáltam és postafordultával jött is az öt új anya.


Semmi jót nem tudok elmondani a krómozott alkatrészekről sem, főleg méret- és alakpontosság terén.

A csomagtartó:
Az utángyártott csomagtartó rögzítési pontja szélesebb mint a váz, ugyanakkor a túlnyúlása a váz irányába hosszabb, mint az eredeti példányé. Ha meghúznám a rögzítő csavart (és azt meg kell húzni rendesen, mert egyben a nyerget is rögzíti), akkor a túlnyúlás hozzáérne a fényezett vázhoz. Ezt a problémát oldalanként 4-4 alátéttel, mit távtartóval megoldom. 



Mondhatnám azt is, hogy még jó, hogy szélesebb volt a rögzítési pont, így volt helye az alátéteknek. Nem örülök neki, hogy trükközni kell a felszerelésnél és kicsit vicces, hogy az egyik eltérést a másik korrigálja (Balázsnak: ez nem FEATURE, hanem BUG! :)).
További módosítás, hogy az eredeti csomagtartóról a felhajtható, csomagleszorító kart (mivel az jó állapotban volt és alakra és minőségre is jobb az újnál) átszereltem a most vásárolt darabra.

A "lábtartó":
Leglátványosabban a lábtartó szemlélteti a problémákat, gondosan be is jelölgettem a képeken. (Zölddel az eredeti alkatrészek érintett pontjait, míg pirossal az utángyártott alkatrészek hibás, eltérő reprodukcióit.)

Egy kép, hogy melyik alkatrészről is van szó (a lengéscsillapító itt most nem játszik).


1. Hiányzó hajlítások.
Természetesen a furat pozíciója is rossz helyen van, mert az anyag hossza jó volt, de a hajlítás elmaradt. Amennyiben korrigálom a hajlítást sérül a krómozás, viszont ha így hagyom csálén fog állni, vagy fel sem tudom szerelni, vagy ha mégis, akkor hozzáér a fényezéshez.


2. Eltérő anyagvastagság és nem kívánatos csavarodás.
Az eredeti alkatrész anyagvastagsága kb. másfélszerese az utángyártottnak. Az új lényegesen gyengébb, szinte kézzel hajlítható. Az elcsavarodás miatt mindenképpen hajlítanom kell majd rajta, így a korábbi dilemma eldőlt, sérülni fog a krómozás. Ha nem hajtom meg, a csavar meghúzásakor úgy is meghajlik, így a sérülés úgysem kerülhető el.


3. Újabb eltérések az ívekben.
Ez az a rész, amivel semmit nem tudok tenni. Valahogy a két vég kényszerű hajlításakor kell megoldanom, hogy párhuzamosan fusson majd a vázzal a felszerelést követően a lábtartó. 


4. Furat ott ahol nem kéne, lekerekítések hiánya.
Tévedésből a külső, látható felületre került a furat. Az eredeti alkatrészen a belső, takart oldalon van. A lekerekítés hiánya ismét igénytelenségre vall, reszelőre, vagy köszörűre is szükségem lesz. Ágyő krómozás!


Egyetlen alkatrészen ennyi hiba több, mint sok. Szerintem a hibák bármelyike kimeríti a selejté nyilvánítás feltételeit.

Ahogy látszik nem volt választásom. Mivel rozsdás alkatrészekkel nem rontanám el az összképet, meg kellett hajlítanom a lábtartót. Természetesen a hajlításoknál lepattogzott a krómozás. 
Az biztos, hogy csak addig tartom meg ezeket az alkatrészeket, amíg újra nem krómoztatom az eredetieket. Érdemi színeltérés nincs a sérült részeknél és a csavarfejek, alátétek lényegében takarni fogják ezeket a sérüléseket. A rozsdásodás megakadályozása az egyetlen feladat az átmenti időszakban. Ennek érdekében ezek a részek kapnak egy vékony lakkbevonatot.

Íme a végeredmény (még lakkozás nélkül).

A rossz helyen lévő furattal nem tudok mit kezdeni de le van kerekítve...


... és meg van hajlítva,


... továbbá az elcsavarodási problémát is megszüntettem.


Azért szerencsém is volt...
Az első teleszkópszárak krómozott elemeinél még rendelés előtt feltűnt a képeken, hogy kicsit másképpen néznek ki, mint az eredeti. Nem is rendeletem meg ezeket az alkatrészeket (mondjuk ebbe az is belejátszott, hogy már keret sem volt rá).
Egy biztos, hogy jól tettem! A lábtartó egy filléres dolog, nem kár érte, csak bosszantó,.Ezek viszont már jóval drágább alkatrészek lettek volna.

Konklúzió?
Az idén használom a meglévő eredeti, illetve a fentiek szerint javított krómozott alkatrészeket. A téli pihenő előtt leszerelem az összes krómozandót és egy füst alatt lekrómoztatom mindet. Lehet, hogy nem lesz olcsóbb, mint újat venni, de hogy jobb lesz az tuti.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése