Szerencsére az anyák engedtek, így a hengerfej csavarjai megúszták a szétszedést.
Íme a hengerfej a leszerelést követően. Korom van bőven, ami a tökéletlen égésre utal...
Többszöri tisztogatás ellenére is még mindenhol a ráégett sár látható a hűtőbordák felületén. Így szétszedett állapotban végre jobban hozzáférek, lehet folytatni a tisztogatást.
A henger a dugattyúval és az eredeti hengerfej tömítéssel. A korom itt is jól látható.
A 38mm-es, kétgyűrűs dugattyú a henger leszedése után az elhasznált talptömítéssel a háttérben.
Kis ráégett olaj a dugattyú oldalfalán, a gyűrűk alatti részen.
Kipufogó oldali port, ovális belső és kerek külső keresztmetszettel.
Kis ráégett olaj a dugattyú oldalfalán, a gyűrűk alatti részen.
A mindössze 2 portos, meglehetősen "egyszerű" henger. Ugyanezt a hengert lehet kapni manapság utángyártott 4, illetve 6 portos változatban is. Ezeknél jobbak az áramlási mutatók, így valószínűleg a motor teljesítménye is jobb (elvileg). Viszont ott van az utángyártott alkatrészek minőségével kapcsolatos fekete felhő... Ez legalább eredeti PUCH.
Kipufogó oldali port, ovális belső és kerek külső keresztmetszettel.
Porlasztó oldali port négyszög belső, illetve befelé tölcsérszerűen szűkülő kör alakú külső keresztmetszettel.
Itt van egy kis ellentmondás. Lentebb a magyarázat, lásd szűkítő!
Némi tisztogatás után előtűnnek a fontos jelölések a felületeken. Az 5-ös szám a henger tűrési pontosságát mutatja. (A gyártási méret alapján 5 csoportba voltak sorolva az ALU hengerek és a dugattyúk is. Értelem szerűen az adott tűrési tartományba tartozó hengerhez, a megegyező tűrési tartományú, azonos jelölésű dugattyú dukál.)
A megtisztított dugattyún is a a megfelelő jelölés, így ez rendben van.
Azt nem tudom, hogy ez a 104-es jelölés mit takar, erre sehol sem találtam hivatkozást.
Rossz hír! Ez bizony egy gyárilag lefojtott 25km/h-ás henger. A portba bele van illesztve egy szűkítő elem, ami az öntvény eredeti keresztmetszetét kb. 6 mm-es átmérőre csökkenti le. A szűkítőt kivenni nem lehet, ugyan azzal a technikával kerülhetett gyárilag a hengerbe, mit, ahogy a csapágyakat is szokták rögzíteni. Felhevített hengerbe tehették a lehűtött szűkítőt. A hőmérséklet kiegyenlítődése után szinte összenőnek az alkatrészek.
Ez nem maradhatott így!
Nem volt más megoldás, felköszörültem a szűkítő belső felületét kb. 9-10 mm-re. Remélem nem tettem tönkre az egészet, de majd meglátjuk....
Arról, hogy a 2-es szám mit jelöl a port mellet szintén nincs információm. Lehet, hogy a szűkítésre utalt?
A megtisztított henger, a belső felületén azért látható némi kopás.
Tisztított hengerfej a dekompresszor szeleppel. Én egy nagyon finom polírozó kefével tisztogattam az égéstér felületeit. A mélyebb karcolások gondolom egy korábbi tisztogatás (csavarhúzós kapirgálás) nyomai lehetnek.
Újabb jelölések kerültek napvilágra. A 3-as szám rejtély, az AL az alumínium hengerfejet jelöli.
A dekompresszor szelepet ki sem kellett szerelni, azt a felújítás kezdete előtti hétvégén tettem rendbe. Jó ahogy van.
Talptömítés kicserélve, dugattyúgyűrűk és pozicionáló csapok rendben, henger és dugattyú beolajozva az illesztéshez. Műanyag gyorskötöző segítségével húztam össze a gyűrűket a henger szakszerű visszaillesztéséhez
.
Ettől a művelettől tartottam, de a gyorskötöző jól bevált, szépen lecsúszott a gyűrűkről, ahogy azok a helyükre siklottak. Nem volt probléma.
A hengerfej nélküli összeszerelt állapot az új talp- és hengerfej tömítéssel.
Ráillesztett hengerfej.
A régi BOSCH gyertya.
És az új BRISK gyertya, azonos hőértékkel, viszont jobb felhasználói minősítéssel (lásd Babetta fórumok )...
Kész!
Nyomatékkulccsal minden precízen, előírás szerűen meghúzva. Csak a gyertyapipát kell rádugni és menetkész.
Még egy kis karbantartás a kihajtás környékén.
A motor kihajtásának tengelye - megtisztítva:
A motorblokk szerves része a kitámasztó, amit természetesen szintén szépen felújítottam, újrafestettem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése