A kérdés csak a megoldás lehetséges módja. Két út közül választhatok. Az egyik, hogy a meglévő elektromos rendszerre "ültetem rá" a funkciót, a másik pedig az attól független megoldás.
A meglévő rendszer névlegesen 6V feszültség mellett 17W teljesítményt ad le (15W az első lámpának és 2W a hátsó világításnak).
Későbbi modelleknél (a gyárilag szerelt féklámpa energiaellátásához), a generátorban lévő világítótekercsre tekertek még pár extra menetet egy külön kivezetéssel. A külön kivezetés miatt a féklámpa független az normál első és hátsó világítástól. Az én PUCH-omban nincs külön tekercs és kivezetés a féklámpához, az eredeti megoldást pedig nem szeretném átalakítani. További probléma, hogy az elektromos rendszer teljes egészében stabilizálatlan, tehát ahogy változik a motor fordulatszáma, úgy változik a rendszer összes leadott teljesítménye és ezzel együtt lámpák fényereje is.
Hiába, ez a megoldás olyan egyszerű, mint egy faék!
Íme egy táblázat az összefüggésekről (a motor fordulatszámának függvényében),
Szerencsére nálam eddig nem jelentkezett az ilyen megoldásokra oly jellemző rendszeres izzó kiégés. Bár ennek is megvan a magyarázata és szerintem szorosan összefügg a moped sebességével. Ahogy növelni próbálom a végsebességet, úgy növekszik a motor fordulatszáma, ezzel együtt az áramerősség és az izzók kiégésének veszélye. Ezek szerint még nem értem el a kritikus áramerősséget, tehát nem vagyok a csúcson a sebesség tekintetében...
A táblázat szerint a világításhoz a 4-5000-es fordulatszám lenne az ideális. Itt adja le a rendszer a névleges 17W világítási teljesítményt, amire az izzók méretezve vannak. Nagy kérdés, hogy amikor csutka gázon közlekedek vele, a kis PUCH ténylegesen milyen fordulatszámon üzemel. Arra gondoltam, hogy menet közben megmérem majd az áramerősséget és a mért értékből, a fenti táblázat segítségével kapok jó közelítő becslést a fordulatszámra.A leírtakból az is következik, hogy amennyiben sikerülne a sebességet (ezzel együtt a fordulatszámot és az elektromos teljesítményt) megnövelnem, akkor a meglévő rendszerre "ültetett" féklámpa teljesítményigénye terhelés oldalon még jól is jöhetne. A bibi csak az, hogy a féklámpa nem világít folyamatosan, így nem venné fel a folyamatosan jelentkező többletteljesítményt.
Később majd előfordulhat, hogy egy feszültségszabályzó elektronika beépítése válik szükségessé. Az még kérdés, hogy kapok-e majd ilyen teljesítménytartományra valót. Ha esetleg nem lesz beszerezhető, akkor szóba jöhet még a második, az eredetivel azonos teljesítményű izzó beépítése a hátsó lámpatestbe. Majd meglátom.
Akkor most mégis milyen féklámpa legyen?
Egyértelmű. Legyen saját elektromos rendszere a féklámpának, ahogy az a korábbi, kerékpárlámpás megoldásnál is volt!
Viszont a lámpatest lehetőleg ne legyen az ülés alatt, illetve a vezetékezés legyen elrejtve!
- Milyen lámpatest nem üt el a gyári stílustól és egyáltalán hová lehet egy akármilyen extra lámpatestet ízlésesen felszerelni?
- Mi biztosítsa a féklámpa energiaellátását és hová kerüljenek ezek az alkatrészek?
- Merre menjen a vezetékpár?
- Hogyan lesz mindez praktikus, egyszerű, hozzáférhető és szerelhető?
Kis töprengés után egyetlen válasz maradt:
Az új rendszer minden szükséges elemét be kell szuszakolni az eredeti hátsó lámpatestbe! Durván hangzik és nagy kérdés, hogy sikerülhet-e, de így kapnám meg a tökéletes megoldást!
Szétszedtem hát a kerékpárlámpát (ez ugye egy önálló energiaellátással rendelkező komplett rendszer), hogy megnézzem miből főzhetek.
Csupa jó hír, íme az alkatrész lista:
- 2 db AAA elem (évek óta nem kellett cserélni, így ezzel nem lesz gond, ha valahogy befér a lámpatestbe)
- Egyetlen nagyon picike elektromos panel amin a vezérlő chip (egy kerékpár lámpán lehet villogtatási funkciókat váltani) és a 3db LED található.
- Továbbá egy közös tükör, ami körbeöleli a 3 db LED-et (ezt nem lehet felhasználni, mert túl nagy).
PUCH lámpatest és szerkezeti vázlata.
Jól látszik, hogy a lámpatest felső kétharmada gyakorlatilag üres, csak a prizma funkcióját látja el.
A terv a következő:- vásárolok 2 db, egyenként 1 AAA elem befogadására alkalmas elemtartót. Ezeket valamilyen módszerrel, a lámpatesten belül, a két szélső, üres területre rögzítem (a lenti ábrán világoskék színnel jelölve). Az elemtartó egyik oldalán a + és - pontokat egy kis vezetékkel össze (sorba) kell kötni. A felső + és - pontokból az egyik fixen rá lesz forrasztva a kis LED panel megfelelő tápellátási pontjára, míg a másik pólus a féklámpa kapcsolón keresztül, megszakítva lesz rákötve a panelre. Így a fékkar meghúzása zárja az majd az áramkört, kapcsolja be a LED-eket.
- a kerékpár lámpából kiszerelt kis panelt a LED-ekkel (a képen a panel pirossal, a LED-ek sárgával vannak jelölve) az üres felső kétharmad középvonalába rögzítem valamilyen módon.
- A lámpatest alsó egyharmadát az eredeti világítás foglalja el. Oda nem kerül semmi (a lenti képen pirossal keretezett terület).
Féklámpa integráció elrendezési vázlata:
Nemsokára kiderül, hogy sikerrel járok-e.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése